Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada gruntowną przebudowę infrastruktury drogowej w Świecku. Planowana inwestycja zakłada przedłużenie autostrady A2 aż do mostu granicznego na Odrze, co ma dostosować przejazd do standardów europejskich.
Na czym będzie polegać przebudowa?
Projekt przewiduje budowę nowego odcinka autostrady o długości dwóch kilometrów, który ominie obecną infrastrukturę przejścia granicznego w Świecku. Nowa jezdnia zostanie przesunięta na południe względem starego szlaku, eliminując konieczność zwalniania do 40 km/h na zakrętach i przewężaniach przy budynkach dawnego przejścia granicznego. Dostosuje to przejazd przez granicę do standardów strefy Schengen.
– Opracowaliśmy już dokumentację przebudowy dwukilometrowego odcinka obecnej DK2 w obrębie przejścia granicznego do parametrów autostrady – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Kiedy ruszą prace budowlane?
GDDKiA jest obecnie na etapie uzyskiwania tzw. ZRID-u, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Początek inwestycji przewidziany jest na rok 2026, a jej zakończenie rok później.
Czy przebudowa A2 zmniejszy korki?
Choć przebudowa ma na celu usprawnienie ruchu i poprawę płynności przejazdu samą autostradą, to nie rozwiąże jednak najważniejszego problemu, z jakim kierowcy zmagają się na granicy – korków spowodowanych niemieckimi kontrolami. Jednym z największych problemów po stronie niemieckiej jest wciąż brak odpowiedniego zaplecza do przeprowadzania kontroli pojazdów.
W przeciwieństwie do wielu innych przejść granicznych, gdzie są wydzielone miejsca do przeprowadzania kontroli, działania niemieckich funkcjonariuszy odbywają się bezpośrednio na jezdni autostrady, a jeden pas jest na stałe wyłączony z ruchu. W efekcie samochody ciężarowe i osobowe muszą zwalniać, co przy dużym natężeniu ruchu powoduje szybkie tworzenie się korków na samej autostradzie i drogach dojazdowych.
---
Do tematu przebudowy autostrady A2 w Świecku będziemy wracać.
Sprawa druga. Aby Niemcy mogli dokonać kontroli, to pojazdy muszą jechać jednym pasem z prędkością 10 km/h i nie ma tu różnicy czy kontrola jest na wolnym pasie autostrady, czy jest obok autostrady. Używanie do kontroli granicznej zaplecza po polskiej stronie, lub wybudowanie nowego zaplecza po niemieckiej stronie nic tu nie przyśpieszy.
np. dla moich dostawców to będzie problem, bo dowożąc mi towar ciężarówką wjeżdżali tylko do Słubic i wracali do Niemiec od strony Świecka i nie płacili haraczu za korzystanie z autostrady
nie tylko dla moich dostawców będzie to problem, znam bardzo dużo takich przypadków, więc jeśli ktoś nie wie o co chodzi to chodzi o "kapustę"