Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada gruntowną przebudowę infrastruktury drogowej w Świecku. Planowana inwestycja zakłada przedłużenie autostrady A2 aż do mostu granicznego na Odrze, co ma dostosować przejazd do standardów europejskich.

Na czym będzie polegać przebudowa?

Projekt przewiduje budowę nowego odcinka autostrady o długości dwóch kilometrów, który ominie obecną infrastrukturę przejścia granicznego w Świecku. Nowa jezdnia zostanie przesunięta na południe względem starego szlaku, eliminując konieczność zwalniania do 40 km/h na zakrętach i przewężaniach przy budynkach dawnego przejścia granicznego. Dostosuje to przejazd przez granicę do standardów strefy Schengen.

Opracowaliśmy już dokumentację przebudowy dwukilometrowego odcinka obecnej DK2 w obrębie przejścia granicznego do parametrów autostrady – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Kiedy ruszą prace budowlane?

GDDKiA jest obecnie na etapie uzyskiwania tzw. ZRID-u, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Początek inwestycji przewidziany jest na rok 2026, a jej zakończenie rok później.

Czy przebudowa A2 zmniejszy korki?

Choć przebudowa ma na celu usprawnienie ruchu i poprawę płynności przejazdu samą autostradą, to nie rozwiąże jednak najważniejszego problemu, z jakim kierowcy zmagają się na granicy – korków spowodowanych niemieckimi kontrolami. Jednym z największych problemów po stronie niemieckiej jest wciąż brak odpowiedniego zaplecza do przeprowadzania kontroli pojazdów.

W przeciwieństwie do wielu innych przejść granicznych, gdzie są wydzielone miejsca do przeprowadzania kontroli, działania niemieckich funkcjonariuszy odbywają się bezpośrednio na jezdni autostrady, a jeden pas jest na stałe wyłączony z ruchu. W efekcie samochody ciężarowe i osobowe muszą zwalniać, co przy dużym natężeniu ruchu powoduje szybkie tworzenie się korków na samej autostradzie i drogach dojazdowych.

---

Do tematu przebudowy autostrady A2 w Świecku będziemy wracać.