Wysyłanie selfie zamiast wizyty policjantów – tak będzie wyglądała kontrola nad osobami objętymi kwarantanną. Pomoże w tym bezpłatna aplikacja „Kwarantanna domowa”, którą od dziś udostępnia Ministerstwo Cyfryzacji.

Kwarantanna domowa

Mandat za niesubordynację

Przypomnijmy, obowiązkową dwutygodniową kwarantanną objęci są np. ci Polacy, którzy wrócili z zagranicy, ale i osoby, które miały kontakt z ludźmi zarażonymi koronawirusem.

Nie wolno im opuszczać miejsca, w którym ją odbywają. Do tej pory kontrolą tego zajmowali się policjanci, którzy np. dzwonili i kazali podejść do okien, żeby sprawdzić, czy wszyscy są obecni. Za złamanie kwarantanny grozi słony mandat. Najpierw było to 5 tys. zł, dziś ta kwota została podwyższona do 30 tys. zł.

Apka na kwarantannę

Żeby ułatwić kontrolę nad osobami objętymi kwarantanną, Ministerstwo Cyfryzacji wypuściło aplikację o nazwie „Kwarantanna domowa”. Jest darmowa i dostępna w sklepach Google Play lub App Store. - Najlepiej ściągnąć ją od razu po przybyciu na miejsce odbywania kwarantanny – radzi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jak informuje minister, nie ma możliwości, by z aplikacji korzystały osoby nieobjęte kwarantanną. Jej system jest połączony z bazą numerów telefonów osób, które zostały zobowiązane do przejścia kwarantanny. Te numery pochodzą z kart lokalizacyjnych.

Zaraz po aktywacji każdy dostanie zadanie zrobienia sobie pierwszego zdjęcia, tzw. referencyjnego, do którego porównywane będą kolejne.

Melduj się przy pomocy selfie

Każdego dnia, z zaskoczenia będą dostawali takie samo polecenie: zrobienia selfie i przesłania go w ciągu 20 minut. Dzięki geolokalizacji oraz nowoczesnemu systemowi porównywania twarzy będzie wiadomo, że to na pewno ta osoba i że przechodzi kwarantannę w miejscu zadeklarowanym w formularzu lokalizacyjnym.

Dlatego korzystając z aplikacji trzeba pamiętać, żeby telefon był naładowany, a dźwięki niewyciszone. I regularnie sprawdzać SMSy.

Resort zapowiada, że to dopiero początek i do aplikacji będą dodawane kolejne funkcjonalności.

Masz problem? Zadzwoń

W razie jakichkolwiek problemów technicznych osoby korzystające z aplikacji mogą zadzwonić na przygotowaną dla nich specjalną infolinię - 22 165 57 44.