Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Telefon

Niestety, mimo apeli i ostrzeżeń nadal oszustom udaje się wykorzystać starsze osoby i wyłudzić od nich pieniądze. Tym razem ofiarami przestępców zostały dwie mieszkanki powiatu słubickiego. Łącznie straciły aż 94 tys. zł.

Do obu zdarzeń doszło 6 września w godzinach popołudniowych. Co dokładnie się zdarzyło? Obie historie przedstawiła naszej redakcji Agnieszka Kaczmarek z Komendy Powiatowej Policji w Słubicach.

Do jednej z seniorek zadzwonił telefon. Podczas rozmowy kobieta podając się za członka rodziny oświadczyła, że potrzebuje pieniędzy w celu uiszczenia rzekomej kaucji w zamian za uwolnienie jej syna. 76-latka przekazała oszustom kwotę 34 tysięcy złotych. Niespełna godzinę później inna 79-letnia seniorka straciła w podobny sposób oszczędności w wysokości 60 tysięcy złotych. Tym razem oszustka podała się za policjantkę, która zadzwoni z miejsca wypadku jej córki, w którym ona jest sprawcą. Aby zwolnić córkę z rzekomego aresztu wyłudziła od seniorki kaucję.

Sposób działania oszustów jest zawsze bardzo podobny: wzbudzają u odbiorcy poczucie zagrożenia, wywierają presję na rozmówcy, nadwyrężają zaufanie osób starszych. Niedawno opisywaliśmy historię z Rzepina, w której szybka reakcja rodziny zapobiegła utracie pieniędzy przez seniorkę (ZOBACZ). Tym razem jednak się nie udało. Pieniądze przepadły, a sprawcy pozostają nieznani. Śledczy prowadzi postępowanie w tej sprawie.

W związku z licznymi próbami wyłudzeń pieniędzy, policjanci apelują o nie tylko do samych seniorów, ale również do ich rodzin. – Prosimy, aby uczulać w rozmowach o zagrożeniu ze strony oszustów, którzy podając się za członków rodziny bezwzględnie odbierają wszelkie oszczędności życia – przestrzega A. Kaczmarek.

A co zrobić, gdy senior odbierze telefon, w którym rozmówca porusza temat pieniędzy i namawia do ich przekazania? - Należy natychmiast przerwać połączenie, a następnie skontaktować się bezpośrednio z członkiem rodziny, którego numer telefonu jest znany, w przypadku nie odbierania zadzwonić niezwłocznie pod numer alarmowy 112 lub udać się do najbliższej jednostki policji – informuje rzeczniczka.

---

NAJCZĘSTSZE METODY OSZUSTW

Oszustwo na okazyjny zakup - oszuści oferują do sprzedaży różne artykuły zachwalając jako towar wysokiej jakości, najczęściej aparaty cyfrowe, kamery, czasem drogie markowe zegarki i perfumy. Sami zaczepiają ofiarę. Proponują sprzedaż artykułu po bardzo niskiej cenie. Ofiara godzi się. Płaci a w domu odkrywa, że kupiła zabawkę, obudowę kamery lub podróbkę.

Oszuści podają się za pracowników urzędów - oszuści podają się za pracowników gazowni, wodociągów, przedstawicieli handlowych. Pod byle pretekstem chcą wejść do mieszkania i odwrócić uwagę lokatorów a następnie ich okraść. Nierzadko wybierają na ofiary osoby starsze, samotnie mieszkające.

Metoda na wnuczka - członka rodziny, przeważnie za wnuczka bądź syna i nakłaniają do udzielenia pożyczki pieniężnej, zazwyczaj tłumaczą się ciężką sytuacja materialną. Ludzie po telefonie obcej osoby, która podaje się np. za „wnuczka”, biegną do banku wypłacają oszczędności życia, które zgodnie z instrukcją wydaną przez telefon przez obcą osobę przekazują komuś, kogo pierwszy raz widzą na oczy. Niestety po fakcie kontaktują się z rodziną, a wtedy okazuje się, że doszło do oszustwa.

Metoda na policjanta/ prokuratora/ adwokata - oszuści w trakcie rozmowy telefonicznej podają się za policjanta czy adwokata, który jest na miejscu zdarzenia np. wypadku i prosi o kaucję w celu zwolnienia córki/syna seniora z aresztu.

Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Komentarze   

#1 Dr. Sommer 2022-09-08 12:18
Jeżeli ktoś dzwoni i podaje się za pracownika urzędu, to nie musi on być koniecznie oszustem.

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.