Przypominamy o nowych stawkach za wywóz i gospodarowanie śmieciami. Od 1 sierpnia w gminie obowiązują nowe zasady naliczania opłat. Do końca sierpnia mieszkańcy mają czas na złożenie odpowiednich deklaracji.

smieci slubice
1 sierpnia zmieniły się opłaty za wywóz śmieci (fot. archiwum)

Dotychczas opłata za śmieci naliczana była od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Jak przekonują urzędnicy, system ten okazał się jednak nieszczelny. Wg gminnych statystyk około 3,5 tys. mieszkańców nie złożyło deklaracji i co za tym idzie nie płaci za wywóz śmieci.

- To obciążało budżet gminy. Dlatego burmistrz i radni zdecydowali, że opłata pobierana będzie od gospodarstwa domowego. Ma to zbilansować wpływy z opłat za śmieci i wydatki ponoszone w związku z ich wywozem i utylizacją - wyjaśnia Beata Bielecka z Urzędu Miejskiego w Słubicach.

Finansowo stracą głównie te osoby, które nie segregują odpadów. Przykładowo: trzyosobowa rodzina mieszkająca we własnym domu zapłaci 70 zł, a nie 45 zł jak dotychczas. Jednak jeśli będzie segregować odpady, zapłaci tylko 27 złote, czyli mniej niż przed zmianami. Poniżej szczegółowy podział miesięcznych opłat ustalonych przez urząd.

Zabudowa jednorodzinna z segregacją śmieci:
  • 9 zł jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 27 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Zabudowa jednorodzinna bez segregacji śmieci:
  • 20 zł, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 70 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Zabudowa wielorodzinna z segregacją śmieci:
  • 8 zł, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 24 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Zabudowa wielorodzinna bez segregacji śmieci:
  • 18 zł, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje jedna osoba,
  • 45 zł dla pozostałych lokali mieszkalnych.
Jak składać deklaracje?

Właściciele nieruchomości powinni złożyć deklaracje o wysokości opłaty najpóźniej do 31 sierpnia w Urzędzie Miejskich w Słubicach. Deklaracje można również składać w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu ePUAP.

Terminy opłat

Oprócz samych stawek, zmianie uległy także terminy uiszczania opłat za śmieci. Od teraz będziemy płacić z dołu za każdy kolejny kwartał ( w łącznej wysokości za trzy miesiące kalendarzowe na indywidualny numer konta bankowego). Poniżej określone przez urząd terminy płatności:
  • za I kwartał do 15 kwietnia,
  • za II kwartał do 15 lipca,
  • za III kwartał do 15 października,
  • za IV kwartał do 31 grudnia danego roku.
Przykładowo: za sierpień i wrzesień 2016 roku opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wnieść do 15 października na dotychczasowe konto bankowe.

Jak wprowadzone zmiany uzasadniają urzędnicy?

- Przyjęte przez radnych stawki za śmieci niesortowane wynikają ze zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach - wyjaśnia Beata Bielecka. - Ustawodawca określił te stawki na maksymalnym poziomie od 75 do 155 zł. Ponadto w przypadku jeśli śmieci nie są segregowane gmina musi płacić opłatę środowiskową, 130 zł za każdą tonę takich odpadów. Ważne jest też to, że jeżeli do 2017 roku gmina nie uzyska poziomów odzysku odpadów określonych w rozporządzeniu będzie musiała płacić kary. To wszystko zmusiło gminę do zmian - wyjaśnia rzeczniczka urzędu.

Poniżej uchwała Rady Miejskiej w Słubicach z dnia 2 czerwca w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.

POBIERZ DOKUMENT