Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Co dalej z obwodnicą Słubic? Wygląda na to, że sprawy nabierają tempa. Jeszcze przed wyborami odbyło się kolejne spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim. Samorządowcy i drogowcy rozmawiają też o kilku wariantach odciążenia naszego miasta z ruchu drogowego, szczególnie ciężarowego.

Korki Słubice
Korki to prawdziwa zmora mieszkańców Słubic

Korki w Słubicach to niestety norma… Regularnie otrzymujemy od naszych czytelników zdjęcia, skargi na to, że trudno dojechać do pracy czy szkoły, nie mówiąc o płynnym poruszaniu po mieście. Nie bez znaczenia są remonty dróg po stronie niemieckiej, których w ostatnich miesiącach było niemało, a przez co także korkują się Słubice.

Spotkania i rozmowy

Przypomnijmy, po ostatnich problemach, kiedy to przez kilka niedzielnych wieczorów miasto dosłownie stanęło, wrócił temat budowy obwodnicy Słubic (i Kunowic). Spotkania i rozmowy na ten temat odbyły się w Starostwie Powiatowym (ZOBACZ) i Urzędzie Wojewódzkim (ZOBACZ).

Problemy z płynnością ruchu drogowego wokół Słubic były również przedmiotem spotkania burmistrza Mariusza Olejniczaka z szefem Zarządu Dróg Wojewódzkich Pawłem Tonderem. Efektem tych rozmów była decyzja o budowie ronda przy Hotelu Horda, które właśnie powstaje (ZOBACZ). A niewykluczone, że na drodze do Kunowic zostanie zbudowane jeszcze jedno.

rondo budowa
Budowa ronda przy ul. Obozowej

7 października o problemach wynikających z braku infrastruktury drogowej rozmawiano także w Urzędzie Marszałkowskim. Przy stole zasiedli członek zarządu Marcin Jabłoński, sołtysi miejscowości położonych przy drodze wojewódzkiej 137 pomiędzy Słubicami a Ośnem Lubuskim oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich. Każda ze stron przedstawiła swoje propozycje dotyczące rozwiązania problemów komunikacyjnych w naszym regionie.

obwodnica 2
Jedno ze spotkań odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim

Droga Ośno-Rzepin tymczasowym rozwiązaniem?

Jedną z nich jest pomysł sołtysa Sułowa Cezarego Nowaczewskiego, który jeszcze na spotkaniu w starostwie mówił o tym, że ruch samochodów ciężarowych można skierować na drogę wojewódzką nr 134 prowadzącą z Ośna Lubuskiego do Rzepina. Jest ona wyremontowana i nadaje się dla ruchu ciężarowego i - co najważniejsze – w jej bezpośrednim sąsiedztwie nie ma żadnych miejscowości.

Jak przekonuje C. Nowaczewski, takie rozwiązanie odciążyłoby nie tylko Kunowice, ale także Serbów, Kowalów, Sułów, Biskupice i część Słubic. Aby ten pomysł wypalił, należałoby uruchomić tę drogę dla ruchu ciężarowego oraz połączyć ją z autostradą A2. Sołtys przygotował nawet gotową mapkę z planowaną trasą, którą zaprezentował na obu spotkaniach.

Co na to drogowcy? Szef Zarządu Dróg Wojewódzkich Paweł Tonder potwierdził, że taka opcja jest obecnie analizowana, ale póki co żadne decyzje jeszcze nie zapadły.

obwodnica 1
Mapka przygotowana przez sołtysa Sułowa

Jakie wnioski płyną ze spotkania? Wszyscy biorący w nim udział zgodzili się, że temat wymaga dalszych rozmów, związanych na pewno z poszukiwaniem źródła dla takiej inwestycji. Ustalono również, że w międzyczasie ZDW ustawi dodatkowe oznakowanie dotyczące dojazdu do autostrady A2 na obwodnicy Ośna Lubuskiego.

Którędy obwodnica?

A na konkrety dotyczące obwodnicy Słubic wciąż czekamy. Mieszkańcy z jednej strony cieszą się, że sprawa nabiera tempa, ale z drugiej nie kryją zdenerwowania, że przez tyle lat – mimo obietnic i deklaracji różnych posłów oraz samorządowców – niewiele w tej sprawie zrobiono. Wciąż brak jest studium techniczno-ekonomicznego obwodnicy, nie jest ona także ujęta w planach GDDKiA.

Problemem jest także lokalizacja. Tak naprawdę nikt z decydentów nie przedstawił do tej pory, którędy taka obwodnica miałaby przebiegać. Udało nam się dotrzeć do mapki z dawnym planem obwodnicy (ZOBACZ). Przedstawiony tam pomysł, aby przecinała teren osiedla Zielone Wzgórze, wydaje się obecnie nierealny, głównie ze względu na istniejącą zabudowę i ciągły rozwój urbanistyczny. Którędy więc miałaby prowadzić przyszła obwodnica Słubic?

Do tematu będziemy wracać.
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Komentarze   

#1 jarko34 2019-10-24 12:46
Najlepiej wszystkie samochody skierować przez Rzepin, przez centrum miasta, Myślę, że będzie bezpiecznie. Co za nie fajny pomysł !!!
#2 Lechita 2019-10-24 13:57
"Przedstawiony tam pomysł, aby przecinała teren osiedla Zielone Wzgórze, wydaje się obecnie nierealny, głównie ze względu na istniejącą zabudowę " - Akurat miejsce w którym miała przebiegać obwodnica (wg starych planów) nie jest zabudowane i i nie będzie (według planu zagospodarowania tej części miasta). To lasek, który zresztą służy za nielegalne wysypisko. :)
#3 wolanin 2019-10-24 14:59
Mieszkam tam i nie wyobrażam sobie obwodnicy!!!! Gdzie? Slalomem między domkami? Las laskiem, ale zabudowa jest tak gęsta, że bez wysiedlania nie ma szans.

A pomysł z drogą z Ośna bardzo dobry, ale pod warunkiem, że ominie Rzepin i zrobią jakiś łącznik z A2. Inaczej to Rzepin dostanie po dupie.
#4 Grzegorz959 2019-10-24 15:12
To jest za trudny temat dla naszych samorządowców.
Przebudować chodnik, załatać dziurę to to tak ale z taką poważną inwestycją nie poradzą sobie
#5 Lechita 2019-10-24 15:15
16 tys. ludzi mieszka na terenie tzw. Śródmieścia, gdzie slalomem między kamienicami, blokami i osiedlami jadą tiry, to my mamy się męczyć? Tam jest na tyle miejsca, że nie będzie wcale biegła slalomem między domkami. Przecież obwodnica nie ma szerokości autostrady. Zresztą każdy wiedział, że tam jest planowana obwodnica i to już na początku lat 90.
#6 lbaczynska 2019-10-24 16:15
Rację ma Piwosz, że osoby kupujące działki na ul. poziomkowej i w pobliżu planowanej obwodnicy były informowane w warunkach przetargu że tam włąśnie w wąwozie równolegle do ul poziomkowej jest planowana obwodnica. Tam też jest wyznaczony pas drogowy o szerokości 50 m. Jeśli obwodnica ma w ogóle powstać to tylko tamtędy ponieważ osoby tam budujące domy wiedziały o tym lub nie chciały wiedzieć. Obwodnica i tak byłaby w odległości ok. 70 m od najbliższych zabudowań i to w obniżeniu. Nadto uciążliwość dotyczyłaby 13 działek i na dzień dzisiejszy 8 domów. Ta trasa obwodnicy do której link jest w artykule to jest krótsza wersja obwodnicy na którą się nie zdecydowano, dłuższa wersja obwodnicy biegła ul sportową i potem drogą koła rancza w drzecinie i tam na krajową. Nie wiedzieć czemu GDDPiA uznała że ta droga jest tak ważna lokalnie że postanowili ją zachować i obwodnica miała iść estakadą nad ulicą sportową co znacznie podrożyło jej koszty tak że na lata 2008-9
szacowano jej koszty na ok. 100 mln zł. I pewnie te wysokie koszty spowodowały że obwodnicy słubic nie zrobiono. Teraz niektórym pewnie by się marzyło zrobienie obwodnicy aż za Kunowicami ale koszty jej będą tak horrendalne że nie powstałaby nigdy.
#7 Bążur 2019-10-24 17:13
Faktem jest, że perspektywa przebiegu obwodnicy przez Zielone Wzgórza skutecznie zniechęciła mnie do zakupu tam działki, bodaj w 2001 roku. Wówczas można je było kupić w pobliżu planowanej obwodnicy po ok. 10 tys. za 15 a z wolnej ręki. Pan Mariusz Dubacki mógłby to potwierdzić, bo szefował wtedy komórce w UM właściwej do zbywania tych działek. Zatem można by stwierdzić "widziały gały, co brały". Nie mniej jednak nie chodzi o to, żeby robić komukolwiek na złość, tylko wypracować jakąś wspólną koncepcję, żeby obwodnica w końcu powstała przy jak najmniejszej dolegliwości dla mieszkańców okolic Słubic. Pozdrawiam.
#8 alanrwi 2019-10-24 17:45
"Sprawa nabiera tempa" . Brzmi jak jakiś żart. Jestem przekonany ,że obwodnica Słubic nie powstanie przez kolejne 20 LAT.
Nasuwa się pytanie czy jest potrzebna obwodnica Słubic?

Moja odpowiedź: nie jest potrzebna i nigdy nie powstanie ( być może zbudują jakąś drogę hybrydowa tj . byle jak byle gdzie ).

Argumenty na powyższą tezę
- Słubice nie są miastem przemysłowym , nie ma potrzeby kierowania samochodów 40 t do Słubic
- nie ma klimatu politycznego na budowę (kto chce a kto ma pieniądze czyli PO a PIS)
- 5 km od Słubic przebiega autostrada,
- nie ma uwarunkowań historycznych ( patrz Fara w Ośnie i piękna obwodnica)
- nie ma możliwości technicznych na wybudowanie prawdziwej obwodnicy ( może za 100 lat Maglev)
#9 alanrwi 2019-10-24 17:48
Odpowiedż na budowę obwodnicy w Słubicach to odpowieź na kilka pytań :

- skad i dokąd jada samochody przez centrum Słubic?
- jaki przewożą towar ,?
- dlaczego korzystają z tej drogi .?
-

Odpowiedż - 90 % samochodów kierowanych jest " z i do" zagłebia papieru Kostrzyn .
Ostatnio pojawiła się informacja o budowie mostu w Kostrzynie - i to jest jedno z rozwiąząń na wyeliminowaniu samochodów 40 - tonowych ze Słubic i z kilku wsi ( myślimy o Słubicach , a co z "umarłymi" Drzecinem Pamięcinem , Golicami ?)

M.Słubice POTREBUJE obwodnicy - nie Słubicom NIE POTRZEBA samochodów ciężarowych ( a to jest różnica)

Osobiście widzę 3 rozwiązania ( dwa kosztowne i jedno tanie)

Ale to powstanie oficjalnie w dokumencie i będzie kosztować 1,5 mln PLN!
#10 Dr. Sommer 2019-10-24 18:11
Czy jezeli kiedys taka obwodnice zaplanowano srodkiem przyszlych osiedli, to dzisiaj juz nie mozna zmienic decyzji na lepsza? Przeciez kiedys nawet hute potrafili postawic w centrum miasta a dzisiaj rozumy staly sie bardziej wydajne. Do obwodnicy wedlug starych planow, czyli slalomem miedzy domami doszlyby wysokie koszty ekranow akustycznych (jak przy domach na rondzie obwodnicy Osna).
#11 Lechita 2019-10-24 19:38
@alanrwi - Zgorzelec też nie jest miastem przemysłowym, autostrada jest w jego pobliżu, nie ma uwarunkowań historycznych, a obwodnicę jednak posiada. "Nie ma możliwości technicznych" - wytłumaczyć co masz dokładnie na myśli. Tiry jadąca do i z Kostrzyna jadą z północy na południe i z południa na północ, a więc most w Kostrzynie za wiele nie zmieni. Słubice jak najbardziej POTRZEBUJĄ obwodnicy. @Dr. Sommer - wskaż mi, gdzie miałby być ten slalom, bo jakoś nie widzę.
#12 alanrwi 2019-10-24 20:09
Piwosz-Nie można porównywac Słubic ze Zgorzelcem , poniewaz maja w pobliżu na południu granicę z Czechami to po pierwsze , sa dwukrotnie większe od Słubic (wiekszy ruch byc może turystyczny na południe ) to po drugie , po trzecie uwarunkowanie historyczne - tj. tysiącletna historia a zatem zabytki , które należało chronić ( tak jak w Ośnie!).

Czy odpowiedziałeś sobie na pozostałe moje pytania ?

Jeżeli Kostrzyn będzie miał dostęp do autostrady - a myślę ,że po wybudowaniu mostu tak będzie to po co" wpuszczać "ok. 400 samochodów ciężarowych dziennie do Słubic?

Warunki techniczne - powtarzam obwodnica dla Słubic to za mało, a jeżeli więcej ( czyli wmienione wsie) to koszt ok 300-400 mln PLN .

Piwosz popatrz na lustrane odbicie i podobny ruch na trasie Frankfurt - Eisenhuttestadt . Również zagłebie papiernicze i stalowe - także ok 400 TIR dziennie , a droga nie " dotyka "zadnej mijajacej wsi

Piwosz wiecej wyobraźni ,
#13 Lechita 2019-10-24 21:40
Oczywiście, że można. Zgorzelec jest większy, ale nieznacznie, a dodatkowo w stosunku do Słubic dość mocno się wyludnia, a w Słubicach mamy wręcz przeciwną sytuację. Znam trochę to miasto i ruch turystyczny raczej tam nie istnieje zbyt wielki, Słubice stoją na podobnym poziomie mając w pobliżu Berlin, również nie ma większych zabytków, to miasto-blokowisko z nielicznymi wyjątkami. Przejście graniczne z Czechami w okolicach Zgorzelca jest drugorzędne - prowadzi do niego tylko droga wojewódzka, natomiast Zgorzelec w stosunku do Słubic nie ma tzw. flanki północnej jeśli chodzi o ruch, wyżej są tylko Bory Dolnośląskie.

W tym temacie nie mówimy o obwodnicach dla wsi, a o jednej konkretnej dla Słubic i jego gęsto zabudowanego i zaludnionego śródmieścia. Także więcej wyobraźni alanrwi.
#14 ania75slubice 2019-10-24 22:12
Obwodnica powinna zaczynać się za Kunowicami w stronę Drzecina. Budowa obwodnicy przez Zielone Wzgórza to lokalizacja przeterminowana o 20 lat.
#15 Graendail 2019-10-24 23:48
Przeterminowana? Dobre sobie. Osoby, które się tam pobudowały doskonale wiedziały jakie są plany gminy w tym miejscu, a mianowicie, że będzie tamtędy przebiegała obwodnica. Teraz usiłują się wykpić takimi właśnie tekstami, proponując różne nierealne, bo zbyt kosztowne - także przyrodniczo rozwiązania. Wszystkie inne, alternatywne trasy przebiegają przez dzikie ostępy, lasy jeziora. Wszystko to po to, żeby "śmietanka" Słubic nie musiała znosić tego, co tysiące mieszkańców centrum mają na co dzień. Czysta hipokryzja części lokalnej "elyty". Ot tyle! Obwodnica ma przebiegać tam gdzie jest zaplanowana i już właściwie nie ma tematu. Nie nawet teraz o czym rozmawiać, bo innej sensownej alternatywy nie widać. Można się tylko potem zastanawiać jak zminimalizować uciążliwość dla okolicznych mieszkańców, co jest o wiele łatwiejsze i bardziej możliwe w przebiegu trasy przez Zielone Wzgórza, niż w centrum miasta.
#16 karia30 2019-10-25 07:49
mam nadzieje ze Rada Miasta i Burmistrz Rzepina nie dopuści do tak kuriozalnego pomysłu jakim jest puszczenie całego ruchu towarowego przez Rzepin przy MDK, szkole i drodze gdzie dzieci do niej zmierzają.
#17 jkn51 2019-10-25 10:02
Tak z bieżących spraw , bo obwodnica to temat na kolejne lata. Wyobrażacie sobie co będzie się działo 4 LISTOPADA 2019 , po bardzo długim weekendzie a co za tym idzie zatrzymanym ruchu ciężarówek , w sytuacji kiedy mamy roboty z wymianą nawierzchni na trasie Biskupice Rzepin , rondo w budowie koło HORDY i zwężki na autostradzie za Świeckiem ?
#18 Dr. Sommer 2019-10-25 11:09
@jkn51, czyli co, bede musial po moje kajzerki isc pieszo albo jechac na rowerze? Nigdy w zyciu! ;-)
#19 ania75slubice 2019-10-25 20:28
odpowiedź do osoby Graendail - nie mieszkam na wspomnianym osiedlu, a w centrum Słubic i realnie patrzę na ruch, który odbywa się przez Kunowice, gdzie mieszkańcy nie mogą przejść na drugą stronę ulicy. Trzeba myśleć również o innych a nie tylko o osobie.
#20 Graendail 2019-10-25 23:12
Do ania75slubice. W takim razie Panią osobiście przepraszam. Jednak nie zmienia to faktu, że takie wypowiedzi pojawiają się w przestrzeni publicznej i należą często do osób, które mieszkają nieopodal. Mam wrażenie, że ktoś Pani taką egoistyczną wizję przekazał, stąd moja irytacja. Jak rozumiem, chciała Pani stanąć w obronie mieszkańców Kunowic, również cierpiących z powodu dużego natężenia ruchu. Planowana obwodnica Słubic zakłada również podpięcie do niej obwodnicy Kunowic a nawet Drzecina, więc to, że popieram takie rozwiązanie jest dalekie od egoizmu. Proszę spojrzeć na forum, www.slubice24.pl/forum/41-M%C3%B3j-punkt-widzenia/31751-S%C5%82ubicka-obwodnica-To-jeszcze-jest-mo%C5%BCliwe%21?limit=15&start=15#34899 gdzie umieściłem grafikę z zaznaczonym przebiegiem obu obwodnic na planach miasta. Podtrzymuję więc to co powiedziałem. Przeprowadzenie obwodnicy przez Zielone Wzgórza jest najkorzystniejszym rozwiązaniem dla zdecydowanej większości mieszkańców Gminy Słubice, nie tylko dla samego miasta, ale także dla mieszkańców Kunowic i Drzecina. Ewentualna uciążliwość dla paru domów na osiedlu Zielone Wzgórza może zostać zminimalizowana odpowiednimi zabiegami technicznymi i rozwiązaniami inżynieryjnymi, ale o tym na razie się nie mówi. Co jest moim zdaniem błędem, bo mogłoby zmienić spojrzenie na ten problem i odczarować strach przed takim poprowadzeniem obwodnicy.
#21 ja28rek 2019-10-26 06:21
Najlepszym sposobem aby ustalić którędy ma przebiegać obwodnica to spytanie się firm transportowych o opinię.
#22 Dr. Sommer 2019-10-26 10:07
Tematem nastepnych wyborow powinien byc nowy plan prawdziwej obwodnicy Slubic, ktory wezmie pod uwage rozwoj ostatnich 25 lat oraz opinie mieszkancow Kunowic i lokalnych firm transportowych.
Najtanszemu bublowi jakim jest przekierowanie ruchu z jednej czesci Slubic przez inne, nowe czesci Slubic juz dziekujemy, bo kto kupuje tanio, kupuje dwa razy.
#23 Marian Fan Lubuskiego 2019-10-26 10:51
Wykonanie obwodnicy to kilkadziesiąt lat!!!!! Trzeba znaleźć miejsce, zrobić uzgodnienia, dokumentacje, a zaraz ludzie oprotestują i znowu szukanie nowego miejsca, funduszy i tak w kółko!
W chwili obecnej proponowane rozwiązanie Sołtysa z Sułowa jest idealnym najlepszym rozwiązaniem - OBWODNICA STOI GOTOWA - trzeba ją tylko uruchomić. Facet dobrze mówi, ze wystarczy połączyć DW 134 z autostradą A2 i obwodnica gotowa. Dlaczego nie chcą go posłuchać?? Wystarczy popatrzeć na przygotowany przez niego szkic. To najbardziej realne i możliwe do wykonania rozwiązanie przy niedużych kosztach i w szybkim czasie. Połączenie DW 134 z A2 rozwiąże problem małych miejscowości (Serbów, Biskupice, Sułów, Kowalów też odetchnie od TIR-ów) i przede wszystkim odciąży w dużej mierze Słubice i rozrastające się Kunowice. Ludzie pomyślcie!!!!
#24 Marian Fan Lubuskiego 2019-10-26 11:13
No i Rzepin przy tym rozwiązaniu bez szwanku wychodzi.
#25 jkn51 2019-10-29 11:10
Marian Fan Lubuskiego. Byłes w Rzepinie kiedyś ? Możesz określić jak Twoim zdaniem skomunikować drogę prowadzącą z Ośna i kończącą się na przejeżdzie kolejowym trasy Poznań-Rzepin-Berlin z autostradą A2 nie rozjeżdżając Rzepina w diabły?
#26 lbaczynska 2019-10-29 12:38
Nie da się Tirem przejechać przez Rzepin według szkicu, na ul. Mickiewicza w Rzepinie jest wiadukt pod którym nie przejedzie TIR, jest za niski i za wąski. Nadto nie leczy się dżumy cholerą

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.