Kliknij przycisk i otwórz MENU >>
Stadion w Słubicach ma na pewno chlubną przeszłość, ale jaka czeka go przyszłość? Stowarzyszenie Kontrapunkt ma swoją koncepcję. Jego członkowie chcieliby rozbudować infrastrukturę sportową. Pomysł opisali we wniosku do gminnego budżetu. Jak ich zdaniem mogłyby wyglądać okolice stadionu?

5

Historyczny potencjał

Przypomnijmy kilka faktów z historii. Dawny Stadion Wschodniomarchijski (obecnie stadion SOSIR) został otwarty dokładnie 27 maja 1927 roku. Wtedy duży i nowoczesny, oferował miejsca dla 30 tys. osób. 75 lat po otwarciu, w latach 2002-2003, przeszedł gruntowną renowację. W kolejnych latach nie brakowało pomysłów na modernizację, chciano m.in. poszerzać bieżnie do 8 torów, budować nowy basen z zadaszeniem. W czerwcu 2014 roku obiekt został wpisany do rejestru zabytków.

Stowarzyszenie Kontrapunkt ze Słubic ma pomysł, jak zmodernizować nasz stadion, żeby był obiektem nowoczesnym, nie tracąc swojego unikalnego historycznego charakteru. Swoją koncepcję opisali we wniosku do budżetu gminy Słubice na rok 2018, który złożyli we wrześniu w Urzędzie Miejskim w Słubicach.

Co miałoby się zmienić?

Stowarzyszenie postuluje przede wszystkim, aby gmina Słubice pozyskała od Agencji Nieruchomości Rolnych działkę nr 2/53 sąsiadującą z obiektami sportowymi (chodzi o teren położony przy zbiegu ul. Sportowej i Folwarcznej, w sąsiedztwie 4 boisk bocznych). Obecnie są to nieużytki, ale przed wojną znajdowały się tu obiekty sportowe, widoczne wyraźnie na archiwalnych zdjęciach.

- Dzięki przyłączeniu i zagospodarowaniu tego terenu w Słubicach mogłyby się odbywać zawody lekkoataltyczne na wysokim, również międzynarodowym poziomie – przekonuje architekt Adrian Mermer, jeden z członków Kontrapunktu.

Chodzi o stworzenie odpowiedniego miejsce do rozgrzewki oraz zaplecza  – zgodnie z najnowszymi wymogami Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Zdaniem A. Mermera i pozostałych autorów wniosku – Wandy Tiszuk oraz Bogusława Dyby, na terenach pozyskanych od ANR można by również postawić obiekty służące innym dyscyplinom: korty tenisowe, hale sportowe, kawiarnie czy otwarte „Pola Marsowe” do organizacji pikników i rozmaitych imprez masowych. Teren zostałby również wyposażony w parkingi przeznaczone nie tylko dla kibiców i sportowców, ale również klientów pobliskich bazarów.

Jak to zrobić?

Członkowie Kontrapunktu uważają, że na podstawie obowiązujących przepisów jest możliwe pozyskanie przez gminę działki należącej do ANR. Chodzi o szczególny przypadek, gdy taki teren miałby być przeznaczony na realizację zadań własnych lokalnego samorządu, w tym konkretnym przypadku chodzi o rozwój kultury fizycznej. Wtedy takie przekazanie mogłoby odbyć się nawet bezpłatnie. Wiemy jednak, że ANR w/w działkę przeznaczył do zbycia.

stadion slubice_rzut

Autorzy wniosku idą dalej. Postulują, aby zorganizować konferencję z udziałem władz, ekspertów i decydentów z zakresu architektury, konserwacji zabytków i sportu. Powołać komitet ds. rewitalizacji i rozwoju kompleksu. Potem sporządzić analizy, diagnozy i studia wykonalności określające zakres prac i inwestycji. I opracować program zmian.

A na jego podstawie ogłosić międzynarodowy konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji rozbudowy kompleksu sportowego w Słubicach. Podobne konkursy organizował np. Gubin (na adaptację budynku Centrum Kultury i Komunikacji).

Sportowe centrum regionu

Członkowie stowarzyszenia zaznaczają w swoim wniosku, iż dobrze przygotowane plany i odpowiednia promocja mogą być podstawą do składania wniosków o dofinasowanie z różnych źródeł, np. europejskich. A samo miasto dzięki takiej nowoczesnej bazie sportowej zyska na znaczeniu.

- Rozwijanie stadionu w tym kierunku będzie stanowić znaczący potencjał dla miasta, dzięki któremu może ono zaistnieć na mapach nie tylko jako ośrodek handlowo-usługowy, ale także jako niezwykłe miejsce posiadające jeden ze znaczących obszarów sportowych w regionie – czytamy w podsumowaniu opracowania.

Cały wniosek – wraz z ilustracjami i szczegółowymi wyjaśnieniami, a także korespondencją prowadzą przez stowarzyszenie z urzędnikami – można zobaczyć poniżej.

ZOBACZ WNIOSEK

Co na to samorząd i mieszkańcy?

A co o tej koncepcji myślą władze Słubic? Do burmistrza Słubic Tomasza Ciszewicza wysłaliśmy zapytanie z prośbą o komentarz. Jesteśmy też ciekawi opinii naszych czytelników. Czy warto pozyskać teren od ANR i rozbudować nasze obiekty sportowe? Czy gminie potrzebna jest taka inwestycja? Dajcie znać w komentarzach.

---

A więcej o historii stadionu możecie przeczytać w naszych wcześniejszych publikacjach:
Spodobał Ci się artykuł? Daj lajka i udostępnij dalej. Dziękujemy :)

Komentarze   

#1 germanik2753 2017-10-18 16:28
Tak,tak....nie odpuszczajcie Państwo z Kontrapunktu.Może to być projekt jakiego w Słubicach jeszcze nie było.Ze wszech miar wart poparcia i warto takiego poparcia szukać ... Jak mało ciekawie,w tym zestawieniu,wygląda projekt budowy wieży Kleista...
#2 Pirlo 2017-10-18 17:14
A kogo by tam interesowała sensowna rewitalizacja i rzeczowa inwestycja w rozbudowę kompleksu sportowego ? Ważniejsza jest przecież wieża Kleista- tylko dzięki niej to miejsce stanie się "magiczne". Tylko dzięki niej Słubice staną się turystycznym eldorado. Tak jest ! Inwestycja w wieżę to jest to czego najbardziej w tym mieście i tym miejscu nam trzeba ;) A to, że za utrzymanie tego molocha zapłaci później słubicki podatnik, to jest już mało istotne.
#3 Ognisty 2017-10-18 19:18
Wieża Kleista górą!
#4 tomal 2017-10-18 19:36
Tak. Pomysl genialny wreszcie wiecej zajec i mozliwosci dla dziei mlodziezy i doroslych.
#5 Kara 2017-10-18 23:45
1. Pomysł aby obiekt w pierwszej kolejności miał mieć funkcję lekkoatletyczną mocno chybiony. Aby taki obiekt mógł spełniać wymogi rozgrywania zawodów rangi mistrzowskiej krajowej i międzynarodowej i musi mieć min. 8 torów. Przy obecnym stanie prawnym (zabytek) i technicznym nie jest to raczej możliwe.
2. Nie ma możliwości aby zawody lekkoatletyczne wysokiej rangi odbywały się rok w rok w jednej miejscowości. Zbyt wysokie nakłady dal 1-2 imprez w ciągu roku.
3. Jako obiekt treningowy lekkoatletyczny całoroczny, nie wygra z innymi ośrodkami o uznanej renomie krajowej (Spała) lub zagranicznej (Francja, RPA, USA)
a) brak hotelu z zapleczem gastronomicznym( proszę o wskazanie miejsca na jego postawienie)
b) brak hali z przynajmniej 200 m torem ( proszę wskazać miejsce)
c) brak odnowy biologiczna?
d) brak przestrzeni do treningów w terenie ( SOSIR otulony cmentarzem)
e) brak kadry managerskiej aby mogła poprowadzić i zarządzać takim obiektem
Koncepcja zupełnie bez sensu. Nie przemyślana biznesowo, generująca olbrzymie straty w przyszłości.
#6 tomal 2017-10-19 06:34
Mustafa... Z ta Spala to teraz pojechales. A dam Ci odp. Stadion Narodowy i zawody tam organizowane i imprezy. Wszyscy narzekali a jednak ktos stara sie tym niezle zarzadzac po euro 2012. A wlasnie, kadra zarzadzajaca tez sie znajdzie.Hotel tez jest niedaleko i mozna dostosowac do potrzeb tzn. Z zapleczem gastronomiczno- odnowo-biologicznym. I nie mow managerskiej tylko jezykiem ojczystym a nie slabym polenglischem kadra zarzadajaca lub kierownicza a po 2 nieprzemyslana jest razem-przymiotnik jaka koncepcja?tylko czasowniki sa osobno.
#7 norbertus66 2017-10-19 10:03
Już od czasów Chusteckiego w Słubicach realizuje się wielki plan budowy centrum lekkoatletycznego na miarę nowej stolicy Polski. I nigdy nic z tego nie wyszło a ta koncepcja rewitalizacji terenów przy stadionie jest kompletnie oderwana od rzeczywistości.
Teren pomiędzy działkami a boiskami przed stadionem miasto powinno pozyskać od ANR i przeznaczyć na ewentualną budowę basenu miejskiego i muszli koncertowej zamiast pomysłu umieszczenia tych obiektów w okolicy placu Bohaterów.
#8 Kara 2017-10-19 11:45
@tomal masz rację pisząc o moich błędach. Pisałem późno wieczorem, byłem zmęczony i wysłałem tekst bez korekty, za co przepraszam. @tomal kropka w skrócie tzn. nie oznacza końca zdania i następny wyraz powinieneś napisać z małej, a nie z wielkiej litery. Zdanie "...po euro 2012. A właśnie..." powinno być napisane "...po Euro 2012, a właśnie..." Przyganiał kocioł garnkowi ;)
Porównując Warszawę do Słubic i podając przykład Stadionu Narodowego, widać jesteś mocno oderwany od rzeczywistości, a ekonomia jako nauka jest Ci obca. Świadczy o tym zdanie, które napisałeś, że obecny hotel można przystosować do potrzeb planowanej infrastruktury :lol:
Czy już się rozpoczęła kampania wyborcza?
#9 tomal 2017-10-19 17:25
Mustafa. Sedno. Meritum sprawy. Moim zdaniem wszystkie inwestycje ktore rozwinely by sportowo Slubice bylyby super. Aby nie powstala tylko inwestycja typu supermarket, galeria lub bazarek...zlym byloby rowniez wybudowanie wiezy burmistrza lub muszli Ciszewicza.pozdr.
#10 Kara 2017-10-19 18:33
Za rozwijaniem infrastruktury sportowej jestem za. Pomysł rozbudowania obiektów SOSiR w taki sposób jak przedstawiają pomysłodawcy koncepcji, uważam za chybiony. Moim zdaniem obiekty sportowe powinny powstawać przy szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Do południa służyłby uczniom. Po lekcjach byłyby wykorzystywane przez młodzież do sportowych zajęć pozalekcyjnych jak i dla dorosłych, komercyjnie. Takie inwestycje uważam za najbardziej ekonomiczne i przynoszące największe korzyści dla naszych mieszkańców.
Co do powstawania bazarków, bud z fajami, stacji benzynowych, wież i muszelek mamy podobne zdanie do Twojego.
#11 Kara 2017-10-19 18:36
"mam podobne" ;)
#12 brek 2017-10-19 20:19
Myślę, że nie można ograniczyć się tylko do sportów letnich i lekkoatletyki, można pomyśleć o sportach zimowych, które sa coraz bardziej popularne i masowo uprawiane. Górek zjazdowych na terenie raczej nie ma, ale narciarstwo biegowe owszem można realizować. Chętni nie musieliby wyjeżdżać w weekend do Jakuszyc, by się zimą zrelaksować. Z toru z pewnością skorzystaliby goście zza Odry. Oczywistym jest że sytuacja jest możliwa w przypadku obfitych opadów śniegu, ale w przypadku obfitych opadów śnieg z miasta można byłoby wywozić w to miejsce.
#13 Pirlo 2017-10-19 20:24
@brek. Myślę, że też dobrym pomysłem byłaby rafa koralowa. Nie trzeba by było specjalnie jechać do Hurghady w Egipcie- mielibyśmy tutaj swoją :D
#14 Pirlo 2017-10-19 21:03
Nie chcę Ciebie martwić, ale śnieg w tym mieście leży kilka do max kilkunastu dni w roku. O jego warstwie nawet nie ma co wspominać. Proponowana przez Ciebie atrakcja to jakieś s-f- mam tylko nadzieję, że burmistrz tego nie podchwyci, bo jeszcze gotów uznać, że faktycznie turyści będą woleli Słubice od Jakuszyc, Szklarskiej, czy Karpacza..A tak na poważnie to oczywiście jestem za tym, by rewitalizować słubickie obiekty sportowe w ramach SOSIR. Ale oczywiście z głową i w skali odpowiadającej naszym możliwościom oraz potrzebom.
#15 brek 2017-10-19 22:34
Pirlo, czytaj uważnie posty, Nie uważam by taki pomysł był niedorzeczny, ale oczywiście w sprzyjających warunkach. Nie wiem w jakim wieku jesteś, ale w latach 70-tych było śniegu pod dostatkiem. Obecnie na narty możesz pojechać na Bliski Wschód przy temperaturze 40^C. Można?? można!!!
#16 Pirlo 2017-10-19 22:43
Przykro mi, ale Słubice to niestety nie Dubaj, a słubiccy podatnicy to nie szejkowie. W latach 70 było śniegu pod dostatkiem ? Teraz wchodzimy w trzecią dekadę XXI wieku i klimat się troszkę jednak zmienił- zimy w Słubicach nie są ostre, a śniegu tyle co kot napłakał,
#17 brek 2017-10-20 09:07
Pirlo drogi kolego, jest to akademicka dyskusja, mówisz o czymś co jest oczywiste. by uprawiać sport o którym rozważam musi spaść śnieg. Mowa jest jednak o ambitnych projektach, także dlaczego nie pomyśleć o okresie zimowym.
#18 Redakcja Słubice24.pl 2017-10-20 09:17
Apelujemy o kulturalną i merytoryczną dyskusję. Komentarze obrażające drugiego rozmówcę i zawierające inwektywy lub wycieczki osobiste będą natychmiast usuwane. Za wielokrotne naruszenie netykiety i regulaminu konto może zostać zablokowane.
#19 Pirlo 2017-10-20 09:20
"Mowa jest jednak o ambitnych projektach, także dlaczego nie pomyśleć o okresie zimowym." - Bo nie ma u nas śniegu...? Poza tym jakie narciarstwo, gdzie chciałbyś się z tym wpakować ? Może trasa wokół cmentarza ? Ludzie, błagam zejdźcie na ziemię- wystarczy już, że w gminie mają idiotyczne pomysły.

Chcesz dodać komentarz do artykułu? Zaloguj się lub zarejestruj swoje konto na portalu.